Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2011

«Απομακρύνεται» η νησιωτική Ελλάδα ..


Από τη δίνη της οικονομικής ύφεσης φαίνεται ότι παρασύρονται πολλά ακριτικά νησιά της Ελλάδας. Οι κάτοικοί τους αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες τόσο στη συγκοινωνιακή σύνδεση με την ενδοχώρα και άλλα νησιά, όσο και στην κάλυψη του κόστους μετακίνησης που τελευταία έχει εκτοξευθεί.

Την ίδια στιγμή που στην ηπειρωτική χώρα το «Κίνημα των Διοδίων» γιγαντώνεται λόγω του υπερβολικού κόστους για τα οχήματα, οι νησιώτες παρακολουθούν τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές συνδέσεις να ακριβαίνουν συνεχώς. Παράλληλα, διαπιστώνουν σοβαρές ελλείψεις στην επικοινωνία με άλλα γειτονικά νησιά που είναι απαραίτητη για τις τοπικές κοινωνίες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις οι γραμμές για το λιμάνι του Πειραιά υπολειτουργούν.

Συγκεκριμένα, η συχνότητα των ακτοπλοϊκών δρομολογίων το χειμώνα περιορίζεται σε σημαντικό βαθμό, ενώ αρκετές γραμμές εξυπηρετούνται από γηρασμένα πλοία, τα οποία εμφανίζουν συχνά βλάβες και δυσλειτουργίες. Το πρόβλημα εντείνεται στη σύνδεση πολλών μικρών ακριτικών νησιών όπως αυτό της Γαύδου, η οποία πέρσι το καλοκαίρι είχε μείνει για μεγάλο διάστημα χωρίς σύνδεση με τα Σφακιά, λόγω ακαταλληλότητας των δρομολογημένων πλοίων. Μάλιστα οι κάτοικοι προειδοποιούν ότι εάν δεν βρεθεί σταθερή λύση, θα εγκαταλείψουν το νησί τους.

Ομως, ακόμη και τα μεγαλύτερα νησιά του Αιγαίου, όπως η Λέσβος, η Λήμνος η Χίος και η Σάμος συναντούν εσχάτως σοβαρές δυσκολίες στη σύνδεση μεταξύ τους, αλλά και με τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας -οι λεγόμενες άγονες γραμμές. Το πλοίο «Θεόφιλος» που εκτελούσε μέχρι πριν μερικές εβδομάδες τα συγκεκριμένα δρομολόγια αποσύρθηκε λόγω παλαιότητας, ωστόσο η ιδιοκτήτρια εταιρεία, «ΝΕΛ», το αντικατέστησε με ένα επίσης «αρχαίο» επιβατηγό, το «Πηνελόπη» της εταιρείας «Αγούδημου» που ήταν για μεγάλο διάστημα σε απραξία.

Αποτέλεσμα είναι η διαδρομή μεταξύ Χίου και Μυτιλήνης να διαρκεί 6 ώρες, ενώ κάποιος που ταξιδεύει από τη Σάμο στη Θεσσαλονίκη πρέπει να υποστεί μία μίνι-Οδύσσεια 26 ωρών! Επίσης, οι επιβάτες του εν λόγω πλοίου κάνουν λόγο για τριτοκοσμικές συνθήκες αφού αναφέρουν έλλειψη θέρμανσης και κουζίνας.

Βεβαίως, οι απαράδεκτες συνθήκες σε πολλά πλοία δεν συνεπάγονται και φτηνούς ναύλους. Για παράδειγμα, το ταξίδι από Λαύριο για Λήμνο με εισιτήριο στο κατάστρωμα κοστίζει 30 ευρώ, από Πειραιά για Λέσβο σε αριθμημένη θέση 36 ευρώ, από Πειραιά για Λέρο σε θέση αεροπορικού τύπου 40 ευρώ, ενώ από Πειραιά για Ρόδο το κόστος στο κατάστρωμα είναι 55 ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί για όλους αυτούς τους προορισμούς η επιλογή καμπίνας υπερδιπλασιάζει την τιμή του ναύλου.

«Αναταράξεις» στον άερα

Από εκεί και πέρα, υπάρχει και η επιλογή του αεροπλάνου, η οποία τους τελευταίους μήνες έχει γίνει ιδιαίτερα τσουχτερή. Η σχεδιαζόμενη συγχώνευση μεταξύ «Αegean» και «Olympic Air» έχει φέρει τις εταιρείες πιο κοντά, με αποτέλεσμα τα περισσότερα δρομολόγια τους στο εσωτερικό να μην είναι πλέον ανταγωνιστικά, αλλά συμπληρωματικά. Η εξέλιξη αυτή, όπως ήταν αναμενόμενο, εκτόξευσε τους αεροπορικούς ναύλους για πολλούς νησιωτικούς προορισμούς, ενώ μείωσε και τη συχνότητα πολλών γραμμών.

Ενδεικτικά, ενώ πριν από ένα και πλέον χρόνο το ταξίδι Αθήνα - Ρόδος μετ’ επιστροφής κόστιζε κατά μέσο όρο 80-100 ευρώ, πλέον φτάνει τα 120 - 150 ευρώ, εξαιρουμένων των ειδικών προσφορών, οι οποίες έχουν υποστεί και αυτές ανάλογη αύξηση.

Πάντως, οι τελευταίες ειδήσεις που καταφτάνουν από τις Βρυξέλλες θέλουν την Κομισιόν να μην επιτρέπει τη συγχώνευση, ελλείψει άλλων ανταγωνιστικών αερογραμμών. Ετσι τίθεται πλέον ζήτημα βιωσιμότητας και για τις δύο εταιρείες, αλλά και ανησυχίες στη νησιωτική Ελλάδα για το μέλλον της αεροπορικής τους σύνδεσης με την ηπειρωτική.

Το πρόβλημα εντείνεται και από τη σύμβαση του αεροδρομίου των Σπάτων με τη γερμανική «Hochtief», μέσω της οποίας τα τέλη στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» καθίστανται τα δεύτερα πιο ακριβά στην Ευρώπη, ενώ δεν επιτρέπεται η λειτουργία άλλου αεροδρομίου σε πολύ μεγάλη ακτίνα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία αεροπορικών γραμμών χαμηλού κόστους να χρησιμοποιήσουν το αεροδρόμιο της Αθήνας ως βάση για τη σύνδεση με άλλους ελληνικούς και διεθνείς προορισμούς.

Πηγή: Εθνικός Κήρυξ

http://www.ekirikas.gr/article/76660